Vermont

13. september 2022 0 Af Mette

Efter fantastiske oplevelser i Acadia National Park gik turen mod Burlington Vermont. Dette skulle være vores base for oplevelser i staten Vermont. Det betyder også, at sommerferiekavalkaden ligesom sommeren er ved at være slut. Eller det vil sige, her hos os kan vi ikke rigtigt se på vejret, at sommeren er ved at nå sin ende. Det kan vi se på kalenderen i stedet. Vermont var som sagt vores sidste stop på ferien og vores base var Burlington, men vi oplevede desværre ikke byen helt så meget, som vi kunne have ønsket os. I stedet oplevede vi en helt masse andet lækkert.

Morse Farm Maple Sugarworks

Morse Farm Maple Sugarworks.

Staten Vermont er blandt andet kendt for sin ahornsirup (maple syrup). Det var derfor helt oplagt, at vi skulle ud og se hvor og hvordan, den slags produceres. Det var virkelig en overraskelse. Da vi besøgte Morse Farm Maple Sugarworks, var der ingen produktion. Maple syrup produceres fra midt i februar frem til starten af april. Det er således et lidt smalt vindue. Det er ligeledes en tid på året, hvor jeg faktisk ikke forestiller mig, at skovene i Vermont er det fedeste sted at være. Det er altså i den periode, at man tapper “sap”, det som senere bliver til sirup, fra træerne. Vi kunne gå i skoven og se tappe anordningerne og det slangesystem, som “sap” løber i på vej ned til produktionshuset, hvor det koges ind og laves til sirup. Helt forenklet er processen bag, at der bores et hul i træet, tappefidusen sættes i det borede hul og “sap” løber i en lind strøm. Jeg ved ikke helt, hvad jeg havde forestillet mig, men jeg havde på ingen måde regnet ud, at det var sådan maple syrup produceres.

Morse Farm Maple Sugarworks. Dette er den omtalte tappeanordning. se de øvrige billeder nederst i dette indlæg.

Morse Farm Maple Sugarworks ligger i fantastisk smukke omgivelser og har egen “gårdbutik”, med både lokale souvenirs og egne produkter. Vi fik smagsprøver på fire forskellige slags maple syrup. Der er forskel på smagen, selvom det er det samme produkt. Smagen afgøres af temperaturen på tappetidspunktet. Det der maple syrup produktion er altså ikke noget, man bare lige gør. Ham som ejer Morse Farm Maple Sugarworks, han har ligesom arvet stedet og traditionen fra sin far. Det er altså generationers erfaring og ekspertise. Desuden kræver det ordentlige træer. Sådan nogle vokser sig jo altså ikke gamle over natten. Så jeg tror, at de fleste maple syrup farms er en slags generationsarv. Hele processen handler også om erfaring, fordi der er så mange faktorer i spil, som er bestemt af naturen. Det er således nødvendigt, at have oplevet lidt af hvert, for at træffe de rigtige beslutninger.

Morse Farm Maple Sugarworks – se de øvrige billeder nederst i dette indlæg

Turen rundt på Morse Farm Maple Sugarworks var en selvguidet tur, men der var mange forklaringer undervejs, så det kom alt sammen til at give mening. Tilbage i “gårdbutikken” for at smage og købe souvenirs, scorede børnene da også hver sin maple syrup slikkepind, formet som bladene på maple trees. Det var en vildt god og spændende oplevelse for os alle. Faktisk sælger de også is på stedet, men dem sprang vi over, for vores børn er af den klare overbevisning, at alle flyvende insekter er en hveps, hvis eneste mål i livet er at stikke DEM – så vi spiser helst is indendøre.

Montpelier, Vermont.

Vores næste oplevelse var Montpelier – state capital i Vermont. En meget anderledes oplevelse, end vi har haft andre steder. Montpelier er en mindre by med omkring 8000 indbyggere (2020 tal). Det gør den til USAs mindste delstatshovedstad. I dagtimerne når populationen op på omkring 21000, fordi der er så mange arbejdspladser i byen.

Montpelier – se flere billeder nederst i dette indlæg

I Montpelier slog vi vejen forbi deres state capitol, altså regeringsbygningen og området omring. Det var ret specielt. Der var ingen security eller metaldetektorer. Vi kunne gå lige ind i regeringsbygningen. Her fik vi udleveret, et stykke papir med lidt information om bygningen af en lille dame, som ikke så ud til at kunne gøre meget modstand, i fald nogen ville lave ballade i bygningen. Det var specielt, men dejligt at opleve, at der også findes steder her i USA, hvor tilliden er udgangspunktet og hvor man tror på det bedste i mennesker. Det var sommerferie, så der var ret stille i bygningen. Vi kunne ligeledes bevæge os rimeligt frit omkring, fordi der ikke foregik noget.

Efter vores rundtur i regeringsbygningen var det tid til frokost. Vi valgte Three Penny Taproom på anbefaling fra vores rejsebog. Et godt valg og en anbefaling værd. Lækkert mad og god øl. Vi gik derefter en lille tur ad hovedgaden, som føltes en lille smule som at være hjemme i en mindre dansk provinsby.

Montpelier – Governor’s office

Fun fact: Montpelier har ikke altid været delstatshovedstad i Vermont. Til at begynde med flyttede man the capital frem og tilbage over bjergene hvert år. Det ene år var capital på den ene side og året efter var det så på den anden side af bjergene. Dette gjorde man, fordi der var uenighed om, hvor capital skulle placeres. I 1805 tog man så beslutningen om, at Montpelier skulle være state capital i Vermont. Sådan har det været siden. Faktisk er Burlington, den største by i Vermont og med sine cirka 38000 indbyggere (2020 tal) er det den mindste by, som en en stats største by i USA. Altså der findes ikke andre stater, hvor den største by har så lavt et indbyggertal som Burlington. Ja Vermont er lidt speciel, men det er et dejligt sted.

Bonus info: Der er flere indbyggere i Washington DC end i staten Vermont.

Burlington.

Vermont og Burlington var vores sidste del af ferien. Som du kan se, havde vi oplevet vanvittigt meget, allerede før vi nåede hertil. Desuden skulle der være plads til mere børnevenlige aktiviteter på ferien. Vi tog derfor en pooldag i langsomt tempo. Vi nåede således ikke, at opleve helt så meget af byen Burlington, som vi kunne have ønsket os. Det er nødvendigt at prioritere, for der er altid noget at opleve. Der er altid noget at vælge til, når vi er på ferie. Det kan være svært at vælge fra, men det er nødvendigt og vigtigt. Det er ferie, så det er meningen, at vi kommer hjem med overskud!

Burlington – havnen, se flere billeder nederst i dette indlæg

Til besøget i Burlington hører også vores besøg på en lokal restaurant, som var mere end den så ud til. Faktisk var indgangen på grænsen til lidt skummel og baggårdagtig. Restauranten lå nede af en sidegade og så ikke ud af meget udefra, men var faktisk ret stor, da vi kom ind. Delt op i tre rum hvor vi sad i det, som lidt mindede om et drivhus. Ikke på grund af varmen, men der var mange grønne planter og sådan lidt skævt ovenlys indfald. Restauranten hedder The Daily Planet og får min varmeste anbefaling. Et specielt sted, men et fedt sted. Et af de steder vi stadig taler om. Der var flere spændende vegetarretter på menukortet. Selvom jeg er meget glad for kød, så var jeg alligevel modig nok til, at kaste mig ud i en af deres vegetarretter. Dette i jagten på en lidt lettere aftensmad end den gængse amerikanske. Det var den vildeste succes. Faktisk ville jeg ønske, at vi kunne tage restauranten med hjem, for det smagte af mere. Jeg fik det, som på danske nok ville hedde noget så inspirerende som en blomkålsbøf. Nej det smagte ikke af bøf, men det smagte fantastisk. Man siger, at livet belønner mod, og jeg følte mig i den grad belønnet på denne her restaurant. Ja faktisk blæst lidt omkuld, af mit vegetarvalg samt resultatet heraf.

Lake Champlain.

På vores sidste dag i Vermont havde vi booket endnu en sejltur. Den sidste af tre på dette års ferie. Burlington ligger lige ved bredden af Lake Champlain. Udsigten over søen bærer præg af New Yorks bjerge, som danner en meget smuk baggrund, når du står på Vermont siden. Lige for det geografiskes skyld, så er det naturligvis bjergene i staten New York, vi kan se. De danner altså en meget meget smuk kulisse for en sejltur. Det skulle vi naturligvis have med i bagagen.

Sejltur på Lake Champlain – se flere billeder nederst i dette indlæg

Sejlturen på Lake Champlain var anderledes end de andre sejlture. Der var os, de to der sejlede båden, sammen med en mor og hendes datter, som var placeret i forstævnen på båden. Det var således et noget mere intimt selskab, end på de tidligere ture. Der var god tid til at nyde turen og de to som sejlede båden kunne naturligvis en masse røverhistorier. Det var super hyggeligt.

Intet er perfekt på sådan en ferie. Den dag vi sejlede på Lake Champlain, havde Emmy besluttet sig for at skippe middagsluren. Det resulterede i at hun var særdeles utilfreds med, at skulle have redningsvest på ombord på båden. Hun befandt sig samtidig i en tilstand, hvor det var relativt umuligt at overbevise hende om, at redningsvesten var for hendes eget bedste. Regler er regler, så vi lagde fra land med en knotten Emmy. Hun fik lov at være med til at sejle båden, da vi kom et stykke fra land. Naturligvis på behørig afstand af ham, som var ansvarlig for, at vi kom den rigtige vej. For det var jo ham – med redningsvesten, som endnu ikke var helt taget til nåde. Efterfølgende blev hun da så træt, at gik omkuld og sov i mine arme, noget hun ikke har praktiseret meget længe, indtil vi igen var i land. Det er den slags situationer, hvor jeg som mor kan accepterer, selv den mest ubekvemme stilling bare barnet bliver ved med at sove, for så ved jeg, at der er håb for resten af dagen 😉

Sejltur på Lake Champlain

Selv med et sovende barn i armene, fik jeg tid til at nyde turen. Roen og kulissen var betagende. Turen hverken kan eller skal sammenlignes med vores andre sejlture på ferien. Den var særlig og smuk på sin egen måde. Hver især havde sin charme. På Lake Champlain blev jeg særlig rørt over det smukke i det simple. Enkelheden var tydelig, den største luksus var en havestol og nogle børnebøger ombord, men på grund af enkelheden var det så smukt. Der er bare noget med vand og bjerge, og denne gang i forening med Vermonts dybe grønne farve i begyndelsen af august.

Fun Fact: Vermonts kælenavn er “The Green Mountain State” – altså de grønne bjerges stat. Navnet Vermont kommer af det franske verts monts, som betyder grønne bjerge. Vermont er faktisk kendt for, altid at være mere eller mindre grøn. Selv med sne på siger de, at Vermont er grøn, fordi træerne dækker for sneen. Det lyder sandsynligt, men jeg har ikke været der om vinteren. Jeg forestiller mig dog, at Vermont også byder på et meget smukt efterår. Vi var der om sommeren, det var en meget smuk oplevelse. Vi nød til fulde hele ferien og Vermont er i den grad et sted, jeg kunne have lyst til at besøge igen.

Nedenfor finder du blandede billeder fra vores dejlige oplevelser i Vermont. Nederst finder du som vanligt kommentarsporet, hvor jeg er taknemmelig, hvis du vil efterlade mig en kommentar.

Hvis du ikke allerede har læst de andre indlæg i sommerferiekavalkaden, så klik på disse link (de er i rækkefølge) Boston, MassachusettsPortland, MaineAcadia National Park og Bar Harbor, Maine – dette indlæg er fjerde og sidste indlæg i dette års sommerferiekavalkade. Følg med på bloggen for andre skønne oplevelser i USA, eller for livsstilsinspiration fra en livsnyder med hjerne, hjerte og base i en forstad til Washington DC.

Montpelier – State Senate Chamber. IT udstyret var forbudt i dette lokale indtil covid. Her blev det nødvendigt at ændre reglen for at kunne arbejde.
Montpelier – State House Chamber
Sejltur på Lake Champlain
Sejltur på Lake Champlain – tilbage på land
Udsigten over Lake Champlain
Turen går hjem og sommerferiekavalkaden takker af.