Acadia National Park og Bar Harbor, Maine

7. september 2022 0 Af Mette

Vi havde nogle fantastiske dage i Portland, Maine. Vi nød hvert sekund. Det der med igen at være så tæt på vandet, det nød vi. Samtidig var temperaturen også behagelig, varmt men stadig friskt. Det destinationsvalg var super godt for os. Vi oplevede en anden side af USA, men det var en dejlig side. Efter en fantastisk sidste aften, satte vi kursen mod Bar Harbor. En lille by længere nord på i Maine, tæt på Acadia National Park. Dette stop var valgt på grund af beliggenheden tæt på Acadia.

Udsigt over vandet fra Bar Harbor

Bar Harbor.

Vi ankom hen på eftermiddagen. Efter at være blevet installeret på hotellet, gik vi en tur ned i byen. Vi så lidt på butikker, før vi gik ned til vandet. Afsluttede dagen med aftensmad og gik tidligt i seng. Vi havde nemlig planer dagen efter.

Byen, Bar Harbor, mindede mest af alt om en dansk vesterhavsby. Bare ikke helt så fin. Desværre synes byen, at være lidt i forfald. Havneområdet og butikscentrum var fint og velholdt. Det var nærmere boligkvarterene omkring, som var lidt i forfald. Græsset var langt og husene misligholdt. Nogle mere end andre, for der var også pæne og velholdte huse imellem. Bar Harbor bærer præg af, at være en ferieby. Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg, at mange af husene fungerer som ferieudlejning. Det er måske derfor, at der ikke rigtigt er nogen, som føler det fulde ansvar for vedligeholdet. Det var lidt trist, for der var mange hyggelige huse, som desværre var knap så hyggelige, fordi de var groet til i knæhøjt karse (altså græs).

Vi kiggede selv på muligheden for noget AirBnB, da vi planlagde turen, men det kostede i omegnen af en brækket arm. Så vi bookede et hotel i stedet. Det var heller ikke nogen billig løsning, men det var trods alt billigere. Vi skulle ikke være der så længe, så det var den bedste løsning for os. Hotellet var da heller ikke noget, der fik nogen til at falde ned af stolen. Det var slidt, døren gabte, så jeg var glad for, at det var sommer, for det var døren ud til – udenfor. Sengene var ok, der var rent. Vi havde egentligt valgt dette hotel over et andet, fordi der var en pool. Da vi kom frem, var poolen lukket. Det synes ingen åbenbart, at man sådan behøver, at informere om. Alt i alt var hotellet en dyr og skrabet oplevelse. Ikke særligt godt, men heller ikke rigtigt dårligt. Det dækkede vores behov, men var ligesom byen en småtrist oplevelse. Oplevelsen illustrerer vel egentligt meget godt byens formål. Det var turistet og dyrt. Hyggeligt nogen steder, slidt andre steder. Bar tydeligt præg af, der er for mange mennesker om sommeren, og for få mennesker om vinteren.

Vi kommer ikke udenom, at byens placering i forhold til Acadia National Park er ret favorabel. Vi kom jo i virkeligheden for at opleve Acadia National Park – så lad os fokusere på det i stedet.

Acadia National Park

Cadillac Mountain.

Dagen efter vores ankomst til Bar Harbor, havde vi booket adgang til Cadillac Mountain i Acadia National Park. Efter covid er det blevet sådan, at for at få adgang til dette bjerg, så skal man betale et symbolsk beløb og booke sin adgang på forhånd. Det er for at undgå for mange mennesker på samme tid. Det fungerer rigtigt fint. Der var på ingen måde crowded. Til gengæld var der smukt. Sådan helt ubeskriveligt og betagende smukt. Udsigten over vandet var fænomenal og kombinationen af vand, sol, klippelandskab – ej men jeg har slet ikke ord for oplevelsen.

Cadillac Mountain – Acadia National Park

På vejen op ad Cadillac Mountain er der flere fine udsigtspunkter at stoppe ved. Vi stoppede ved et af dem og nød udsigten over Eagle Lake på vejen op. Det i sig selv var en rigtig fin oplevelse. Jeg tænkte egentligt ikke, at det blev meget pænere, men det gjorde det altså. Udsigten over havet og de mange små øer var helt særligt. Jeg kan med helt rolig stemme sige, at jeg aldrig har oplevet noget lignende. Vi har som altid gjort vores bedste, for at tage billeder som vi kan dele med jer. Alligevel bliver det aldrig helt det samme. Der er bare dele af oplevelsen, som ikke kan fanges i et billede. Sådan skal det naturligvis være. Selvom det kunne være dejligt, at dele så fantastisk en oplevelse videre til andre. Vi kan dele vores billeder og forsøge efter bedste evne, at sætte ord på oplevelsen og de følelser, som følger med. Resten gemmer vi i hjertet, som fyldes med taknemmelighed.

Udsigten over Eagle Lake

Jeg tror faktisk, at taknemmelighed er den følelse, der bedst beskriver, hvordan jeg havde det, da jeg stod der på bjerget med min familie. Hold nu k… hvor er det vildt, at vi får lov at opleve det her sammen. Det var virkelig en naturoplevelse i særklasse.

Acadia National Park.

Acadia National Park er naturligvis meget mere end Cadillac Mountain. Efter vores tur på bjerget, tog vi turen rundt med Park Loop Road. Det var en fin måde, at få set en god del af parken. Den er kæmpe stor, så det er i princippet muligt, at bruge flere dage på det. Det havde vi ikke, så derfor måtte vi skabe os et hurtigt overblik. Vi ville have været forbi Sand Beach, men der var simpelthen for mange mennesker. I stedet kørte vi videre og fandt en lille fin vig. Hvor vi holdt en lille pause, og havde tid til at dyppe fødderne i vandet. Det var virkelig hyggelig.

I vandet i Acadia National Park

Det er muligt at køre med hestevogn af tilegnede stier, også det kom vi for sent til. Vi kunne nok have undersøgt det lidt nærmere og booket lidt på forhånd. Det havde vi ikke gjort, så ingen hestevognstur til os.

Der er masser af fine steder, at stoppe og nyde udsigten, på turen rundt med Park Loop Road. Eller vi kunne have taget en madpakke med og nydt den i smukke omgivelser. Så langt havde vi ikke tænkt. I stedet forlod vi parken og slog vejen forbi det lokale bryghus Atlantic Brewing Midtown. Her besluttede vi os for, at springe frokosten over, nyde en øl og finde noget lækkert og tidligt aftensmad. Det blev på Geddy’s i Bar Harbor. Hvor vi spiste turens sidste lobster roll.

I relation til Acadia National Park skylder jeg lige at sige, at det faktisk er muligt at tage en bus rundt i parken, i stedet for at køre selv. Den kører fra visitor center og stopper forskellige steder rundt i parken. Vi vidste det ikke, så vi tog turen i bil. Skulle vi gøre det igen, ville vi klart overveje bussen, fordi parkering godt kan være en udfordring på de populære steder, når vi kommer længere hen på dagen.

Fun fact: Acadia betyder idyllisk sted. Det forstår jeg egentligt godt. Der er helt fantastisk og ja idyllisk. Acadia har eksisteret siden 1920 og kan ikke vokse i størrelse. Sådan at forstå, at rammen er sat og grænsen kan ikke udvides.

Acadia i vandet.

Det meste af Acadia og det, som de fleste forbinder med Acadia National Park er på Mount Dessert Island. Der ligger alligevel en masse små øer i vandet omkring, nogle mere beboet end andre. Disse serviceres ligeledes af National Park Service og deres Park Rangers. Dagen efter vores besøg på Cadillac Mountain, som ligger på Mount Dessert Island, havde vi booket en bådtur i vandet omkring øerne.

Bådtur

Der var tale om en lille motordrevet turistbåd, så det var sådan lidt turister på dåse, men det var faktisk en god oplevelse alligevel. Der var Park Rangers ombord, som kunne fortælle om historien og om dyrelivet. Dertil kommer, at Acadia bare er vildt smuk fra alle sider også fra vandet. Vi så marsvin, altså de der delfin agtige nogen, sæler og masser af fugleliv. Bådturen indeholdt en times tid i land på “Little Cranberry Island”. Det er begrænset hvad man kan nå på en time, men jeg fandt et lille keramikværksted. Her købte jeg en alt for dyr, men fin lille skål. Det gjorde jeg, mens Martin bestilte os lidt muslinger på den lokale restaurant. Det var altså vildt hyggeligt og muslingerne var gode. Da vi gik tilbage til båden, kunne vi se muren af hummer fælder/lobster traps. Et interessant besøg og en skøn oplevelse, selvom vi delte den med mange andre.

Hummer på kajen på “Little Cranberry Island”

En sjov historie.

Lad os slutte af med en sjov historie. Eller den er sjov nu, det var den saftsuseme ikke, da det skete. Vi havde booket denne her bådtur, på forhånd og naturligvis også betalt den på forhånd. Vi tjekkede ud af hotellet, før vi gik ned til byens bådleje. Vi havde god tid. Lige indtil vi kom ned til billetlugen og manden sagde, at de ikke sejlede med børn under 5 år på deres ture. Martin diskuterede lidt frem og tilbage med ham, indtil det blev tydeligt, at vi talte om to forskellige slags ture. Da sagde den lille mand, som i øvrigt på ingen måde var særligt hjælpsom, måske endda lidt morgensur, at den tur vi havde booket afgik fra Northeast Harbor, altså cirka på den anden side af Mount Dessert Island. Den lille mand mente nu sagtens, at vi kunne nå det. Jeg tænkte, ja hvis ikke bilen stadig stod ved hotellet. Jeg opgav alt håb og var bare lidt sur over, at det ikke fremgik tydeligt af hjemmesiden, eller de mails vi modtog. Bevares det stod der da, hvis man så godt efter. Martin var fast besluttet på, at bevare optimismen og satte i løb til hotellet efter bilen, mens jeg ventede med børnene. Jeg må sige at han er hurtigere, end jeg forventede. Martin samlede os op og det gik over stok og sten. Undervejs mødte vi naturligvis, den ene amerikaner som rent faktisk overholder fartgrænsen – hvorfor møder man altid ham, når man har travlt? Nevermind, vi nåede det sgu. Lidt last minute, men vigtigst vi nåede det. Roen sænkede sig og jeg var ret stolt af min optimistiske mand, som i den grad havde ofret sig for den bådtur. Jeg pakkede mit sure fjæs væk og tog noter! Her var beviset på, at man kan meget mere, hvis man virkelig vil det, bevarer sit positive sind og tror på missionen. Hvis vi havde fulgt mit eksempel, havde vi nok stadig stået på kajen i Bar Harbor og surmulet.

Udsigten fra restauranten på “Little Cranberry Island”

Efter den skønne sejltur med startvanskeligheder, sprang vi i bilen og satte kursen mod Vermont. Så følg med på bloggen, for mere rejseinspiration og feriestemning. Nedenfor finder du blandede billeder fra vores dejlige oplevelser i og omkring Acadia National Park. Nederst finder du som vanligt kommentarsporet, hvor jeg er taknemmelig, hvis du vil efterlade mig en kommentar.

Hvis du ikke allerede har læst de andre indlæg i sommerferiekavalkaden, så klik på disse link (de er i rækkefølge) Boston, MassachusettsPortland, Maine – dette indlæg er nummer tre i rækken.

Udsigten over Eagle Lake
Øl hos Atlantic Brewing Company
Udsigten over vandet fra Bar Harbor
Udsigten over vandet fra Bar Harbor – læg mærke til farveforskellen på klippen i vandet, den markerer tidevandforskellen
Turens sidste lobster roll
Bådtur
Såler i vandet ud for “Little Cranberry Island”
Vi ramte det gode hjørne i restauranten på “Little Cranberry Island”
Muslinger på den lokale restaurant på “Little Cranberry Island”
I land på “Little Cranberry Island”
Lobster traps på “Little Cranberry Island” og der var mange flere på broen
Bådtur
Turistbåden vi sejlede med til “Little Cranberry Island”