Portland, Maine.

31. august 2022 2 Af Mette

Hverdagen er vendt tilbage. Sommerferien er slut, men det er sommeren heldigvis ikke, i hvert fald ikke hos mig. Faktisk fortsætter feriestemningen eller ferieinspirationen også her på bloggen. Det er nemlig blevet tid til fortsættelse af sommerferiekavalkaden, fra vores oplevelser i New England området. Første del kunne du læse i sidste uge. Det handlede om vores første stop på ruten, nemlig vores weekend i beautiful Boston. Vores næste og ligeledes længere stop var i Portland, Maine. Et sted som jeg, på trods af rimelig ok research, faktisk ikke var helt klar over, hvad jeg kunne forvente af. Vi blev alle positivt overrasket. Det var ikke perfect Portland, men det var vitterligt et dejligt sted.

Sejltur på Casco Bay

Vi ankom til Portland i løbet af eftermiddagen. Tjekkede ind på hotellet og fandt os en alt for dyr parkeringsplads på havnen, fordi vi skulle have feriens første lobster roll. Den indtog vi hos Portland Lobster Company. Det skulle vise sig senere, at det ikke var turens bedste af sin art, men den var nu ganske god alligevel. Dette var ligeledes min første lobster roll, jeg var faktisk ikke blown away fra begyndelsen. Det blev jeg senere, men det var ikke hos Portland Lobster Company. Om end det altså var en ganske hæderlig lobster roll, som vi indtog i ret hyggelige og autentiske omgivelser – lige der på havnen i Portland.

Portland Headlight og Fort Williams.

Forud for vores ferie havde jeg lavet en liste med mulige oplevelser. Vi er ikke så gode til at være helt låst fast, så det vi ikke behøvede at booke på forhånd, havde jeg listet, så vi på daglig basis havde inspiration til oplevelser.

Udsigt over vandet fra Portland Headlight
Portland Headlight

Vores første oplevelse i Portland, udover lobster rolls, blev Portland headlight, som ligger ved Fort Williams i Cape Elizabeth. En meget meget smuk oplevelse. Fyret er stadig i brug, det er derfor ikke muligt at se indvendigt, men det er muligt at beundre udefra. Det er meget smukt, og beliggenheden er selvsagt helt fantastisk. Portland Headlight er det mest fotograferede fyrtårn i USA og det ældste fyrtårn i Maine. Udsigten over Casco Bay er fantastisk og danner en super smuk kulisse. Fyret er automatiseret, derfor er den gamle fyrmester bolig nu omdannet til museum. Vi kom desværre for sent til den oplevelse, altså museet. I stedet gik vi en tur i parken, hvor vi så resterne af et gammelt befæstningsanlæg. Vi fandt også en stenet strand, hvor vi kunne soppe. Ingen havde badetøj med og vandet er ligeledes ret koldt, selvom det er sommer. Vi nøjedes i stedet med at dyppe fødder, en rimeligt tiltrængt aktivitet efter en halv dag i bilen. Det var virkelig en skøn afslutning på dagen. Før vi vendte hjem til hotellet, spiste vi aftensmad på Sebago Brewing Company. Det var en anbefaling fra det hotel vi boede på. De serverer god og lækkert mad, omgivelserne er lidt upersonlige, men menuen og servicen var god, selvom vi kom lidt sent.

Sopper i Casco Bay

På vandet med Portland Schooner Company.

Før vi forlod Danmark, nåede vi, at købe en sejlbåd – og i øvrigt også at sælge den igen. Vi nåede aldrig på den helt store tur, men vi nød de små ture på vandet. Vi besluttede derfor tidligt i planlægningen af denne ferie, at vi gerne vi på vandet, så vi undersøgte mulighederne. Martin fandt Portland Schooner Company, hvor vi kunne komme ud og sejle, med en tremastet skonnert på Casco Bay også kendt som gulf of Maine. Vi bookede turen hjemmefra, det levede fuldt ud op til forventningerne. Vi sejlede med et 100 år gammelt træskib, som i sig selv var en smuk oplevelse. Kombineret med en vind som ikke var alt for vild, det fineste solskin og søde mennesker ombord, blev det bare en vanvittigt smuk oplevelse, som jeg stadig kniber mig selv i armen over.

Sejltur på Casco Bay

Begge vores børn er noget forbeholdne, ved det der med vand i øjeblikket, men de fik sig en rigtig god oplevelse på den sejltur. Det blev aldrig særligt vildt, men der var alligevel nok vind til, at vi kunne bruge det som fremdrift på det meste af turen. Den der ro når man sejler for vind, den er for mig helt særligt fantastisk.

Bevares det var både kommercielt og lidt dyrt, men faktisk gjorde det ikke så meget, for det var samtidig så afsindigt smuk en oplevelse. Jeg fortryder det ikke et sekund. Det var en fantastisk oplevelse. For at fordøje den og lidt i lystet af, at jeg havde siddet stille på båden tæmmeligt længe, gik jeg i hotellets fitness rum, da vi kom tilbage. I mens Emmy fik sig en velfortjent middagslur. Dagen sluttede vi af med mere seafood, på en lækker restaurant som jeg desværre har glemt navnet på. Hvor uprofessionelt er det lige?

Children’s Museum & Theatre of Maine.

Vi er ikke badeferie-familien, vi prioriterer oplevelser fremfor pool og har aldrig været på en all-inclusive ferie. Det kan sikkert sagtens kombineres, men vi har ikke fundet en måde at gøre det på. Derfor er vi ofte ude i byen for at finde aktiviteter, som børnene er vilde med. Vi har den bedste ferie, når alles behov er tilgodeset. Sådan tror jeg, at det er for de fleste. Vores børn er ikke så kræsne med aktiviteter. Det kan være alt fra legeplads til legeland, eller noget helt andet. På dette års sommerferie besluttede vi os for, at se nærmere på konceptet Children’s museum. Der ligger også et i Washington DC, men vi vidste faktisk ikke, hvad det var, da vi kom til Portland. Derfor gik turen forbi Children’s Museum & Theatre of Maine.

Childrens’s Museum & Theatre of Maine

Det viste sig at være et super fedt koncept til børnefamilier. Det er ikke muligt at få adgang uden børn. Det er i princippet et stort lege- og læringsland. På det i Portland var der en afdeling med udklædning, blandt andet som brandmand med tilhørende stor brandbil, du kunne også være kok i legekøkkenet, læge i bamseklinikken, hummerfisker og alt muligt andet. Samme sted var der en blød afdeling med maritimt tema til de små børn. Ligeledes var der en arts & crafts afdeling, hvor børnene sammen med os forældre kunne lave forskellige kreative ting i både træ og papir. Isolde lavede en sejlbåd, som stadig står udstillet på museet, fordi hun vurderede, at den var for skrøbelig at bringe hjem. Eller også synes hun, at vi har nok 😉

Museet i Portland havde på en anden etage akvarier med forskelligt dyreliv og undervisende plancher, sammen med et røre-bassin hvor du eksempelvis kan ae søstjerne. På samme etage var der udstillet modeller ad kranier, så der kunne sammenlignes størrelse og kontur. Der var ligeledes en dyreklinik, hvor børnene kunne hjælpe med, at gøre de syge bamsedyr raske igen. Sidste etage omhandlede elementerne vand og luft. Der var bassiner med bolde, som man kunne opdæmme, putte i luftsystem og se dem blive pustet rundt over hovedet før de igen landede i vandbassinet. Det var ligeledes muligt, at følge Emmys eksempel med at plaske i vandet. Udenfor var der en fin legeplads.

Så vidt jeg forstod, bliver der vist film med forskelligt tema på museet (det er derfor det også hedder theatre), men biografen var lukket, da vi besøgte stedet.

Childrens’s Museum & Theatre of Maine

Alt i alt var det en super fin dag, hvor børnene godt ville være blevet lidt længere. Det ville de voksne egentligt også gerne. Hvis ikke det var fordi sulten bankede på, og entreen på dette Children’s museum begrænsede sig til tre timer. De tre timer var helt bestemt nok til at opleve det hele. Vi ville formentlig have forladt stedet omkring samme tid alligevel.

Lidt at spise.

Vi havde besluttet at spise frokost hos Bissell Brothers Brewing Company, som ligger lige ved siden af Children’s Museum og som vi havde fået en anbefaling på hjemmefra – desværre havde de lukket køkkenet den dag. Det tror jeg faktisk, at de var lidt trætte af, for der var tæmmeligt mange som gik forgæves sammen med os. Vi tog i stedet ind til byen og fandt en gastropub, hvor vi kunne smage Bissell Brothers beers. The Great Lost Bear og det fortjener en anbefaling, for hulen det var en god oplevelse. Der var mørkt og dystert i lokalet, med en rodet forsamling af billeder på væggene, men der var samtidig virkelig god service. Der var travlt, alligevel var der tid til at anbefale en øl og stikke et smil. Dertil kommer, at maden var afsindigt lækker. Der var som vanligt rigeligt af den. Jeg fik deres vegetar quesadillas. Jeg var egentligt vældig meget i tvivl om valget. Det viste sig at være et godt valg. Så kort fortalt maden var god, øllen var god og servicen ligeså – selvom jeg ikke ved, hvad vi kunne have fået hos Bissell Brothers, så tænker jeg, at alternativet var godt.

Udsigten ved Lobster Shack Restaurant

Da vi havde fået en lidt tung frokost, sluttede vi dagen af med lobster rolls i vandkanten, hos Lobster Shack Restaurant også kendt som The Lobster Shack at Two Lights. Det var vitterligt lobster rolls i vandkanten. Restauranten ligger med den smukkeste udsigt lige ud til vandet. Bevares der er klipper, som der er mange steder langs kysten i Maine, men udsigten er fantastisk. Konceptet er simpelt – sådan lidt Bilkas Bistro agtigt. Maden er god og du kan vælge mellem at spise ud eller inde i restauranten, som er sådan lidt hytte agtig med alt i gammelt håndværksgrej på væggen. Sådan et sted med sjæl. Selvom du sidder inde, er der stadig udsigt over vandet. Det var blevet lidt køligt, før vi kom derud, så vi sad indenfor. Oplevelsen var simpel og lækker.

Lobster Rolls på Lobster Shack Restaurant

Sidste dag og Freeport.

Vores sidste dag i Portland bød på en tur med veterantog – Maine Narrow Gauge Railroad. Turen gik ud til en gammel svingbro, som var brændt i 1984. Oprindeligt havde toget kørt til Canada, men siden broen brændte har der ikke kørt tog på den strækning, altså bortset fra det tog som vi var med. Den gamle svingbro stod stadig i vandet og der lå forkullede rester, af det som engang var bro. Udsigten over Casco Bay var betagende og togturen var hyggelig.

Veterantogtur

Efter togturen sprang vi i bilen og kørte til Freeport, Maine – for at opleve L.L. Beans flagskib. L.L. Bean er et stort amerikansk outdoor mærke, ja altså faktisk laver de jo alt muligt, men med fokus på outdoor livet. Så vidt jeg har forstået, startede det med vandrestøvler, men nu er det alt fra regntøj over slippers til havkajakker, som du kan købe hos L.L. Bean. Deres hovedsæde ligger i Freeport, sammen med hvad der kunne være en mindre landsby af butikker. Det var lidt af en oplevelse af gå rundt der. Vi manglede egentligt ikke noget, vi gik da også tomhændet derfra, men butikkerne var en oplevelse. Tre etager var den store butik i, med café og en udstoppet elg i bunden. Ved siden af var der andre butikker også L.L. Bean, en “home” version og andre med udstyr. Det var virkelig en mindre landsby. På den anden side af hovedgaden var der naturligvis også en outlet version af L.L. Bean.

L.L. Bean i Freeport

Før vi forlod Freeport nåede vi en frokost og øl hos Maine Beer Company. Ligeledes en anbefaling hjemmefra og i min optik den allerbedste. Her spiste vi de lækreste pizzaer, fra brændefyret pizzaovn og nød en vildt god øl. Faktisk var øllen så god, at vi købte et par stykker med til senere. De nåede ligesom aldrig hjem. Ikke fordi vi drak dem på vejen retur fra Freeport. Det må man nemlig slet ikke her i USA. Mere fordi Portland og Freeport langt fra var vores sidste stop på ferien.

Maine Beer Company

Det var vores sidste aften i Portland. Der lå en vildt lækker restaurant på havnen, som faktisk var anbefalet i vores rejsebog og som Martin, uden af have læst i rejsebogen, også havde tunet ind på. Det blev en fantastisk aften. Faktisk nok det lækreste og nok også mest ekstravagante måltid, vi indtog på ferien. Det var naturligvis seafood, men ingen lobster rolls denne gang. Vi startede ud med blandede østers, efterfulgt af hver sin fiskeret og tilhørende hvidvin anbefalet af tjeneren. Restauranten havde ingen børnemenu, men det var ikke noget problem, børnene kunne dele en portion fish & chips uden problemer. Børnenes mad var, som alt det andet en klasse for sig. Restauranten var med åbent køkken og fisk på is til udstilling. Et autentisk og helt fantastisk sted i en klasse for sig selv. Stedet hedder Scales. Det kan varmt anbefales, hvis du kommer til Portland i Maine.

Østers på Scales

Dagen efter pakkede vi bilen og satte kursen længere nordpå ved kysten i Maine. Det vender vi tilbage til, i et andet indlæg. Hold øje med bloggen for mere rejseinspiration og feriestemning. Nedenfor finder du blandede billeder fra Portland, Maine og som vanligt kommentarsporet, hvor jeg er taknemmelig, hvis du vil efterlade mig en kommentar.

Hvis du ikke allerede har læst de andre indlæg i sommerferiekavalkaden så klik på disse link (de er i rækkefølge) Boston, Massachusetts – dette indlæg er nummer to i rækken.

Portland Headlight
Ved Portland Headlight
Port Williams
Fort Williams
Den lille strand hvor vi soppede
Stranden ved Fort Williams og Portland Headlight hvor vi dyppede fødder
Lobster Shack Restaurant
Ved vandet
Veterantogtur
Veterantogtur – de forkullede rester af den gamle bro
Svingdelen af broen som stadig står i vandet