Roadtrip med børn

14. september 2021 0 Af Mette

Selvom vi er fra Danmark, har vi har aldrig brugt ret meget tid på Deutsche Autobahn. Ligesom vi aldrig har været kør-selv-ferie familien, der drønede til Italien, så snart den danske sommer besluttede sig for at blive våd og kold. Alligevel har jeg, efter et år i USA, fået indsamlet lidt erfaringer med at tage på road trip med mine børn. Faktisk havde jeg aldrig troet, at det blev muligt, men der tog jeg fejl – heldigvis. Jeg har derfor samlet mine erfaringer og deler dem med dig i dette indlæg.

Road trip… Aldrig i livet!

Da Isolde var helt lille, tog vi på kør-selv-ferie til Berlin. Turen gik godt, hun sov det meste af vejen. Faktisk har Isolde altid været god til at sove, når vi kørte bil. Det var Emmy derimod ikke. Hun hadede at køre bil og sov kun sjældent. Bilturene var derfor noget, som vi tog tilløb til det første år, vi var forældre til Emmy.

I 2013 rejste Martin og jeg på ferie på den amerikanske vestkyst. Det var før, vi fik børn og road trip lå jo dengang nærmest i kortene. Det var fantastisk! Jeg har tidligere skrevet lidt om det i indlægget DET FØRSTE JEG VIL OPLEVE I WASHINGTON DC. Jeg drømmer om engang, at tage børnene med på en lignende tur.

Da vi ankom til USA for et år siden, havde vi ikke gjort os mange tanker om ferie. Alligevel var der mange, som spurgte, om vi er sådan nogen, der tager på road trip. Det umiddelbare svar var, nej for pokker da, ikke med en skrigende Emmy på bagsædet. Vi tænkte begge, at det ikke blev til road trip foreløbigt. For faktisk er vi, som nævnt, ikke sådan til kør-selv-ferie, men USA inviterer altså på sin helt egen måde til road trip ferier.

Start i det små

Vi ville jo gerne opleve noget, men ingen havde mod på, at køre mere end en time med den køreturshadende rappenskralde. Tænk hvis hun skreg hele vejen, så skulle vi være sikre på, at kunne komme hjem før ørene faldt af. Vi startede derfor i det små. Vi pakkede bilen med rigeligt legetøj og snacks og satte kursen mod Luray Caverns. Oplevelsen med hulerne kan du læse om i indlægget EN FRYD FOR ØJET. Det som er relevant i dette indlæg er, at turen gik overraskende godt. Ikke meget brok fra bagsædet. Begge pigerne klarede turen over al forventning.

Efter turen til Luray blev vi modige. Vi indså samtidig, at road trips måske faktisk alligevel godt kunne fungere for os. Da vi ramte den amerikanske spring break, det er omkring påske i Danmark, var vi blevet så tilpas modige, at vi havde booket et Airbnb tæt på grænsen til North Carolina. Med i den feriepakke var en køretur på omkring 5 timer. Du kan læse mere om turen i indlæggene UDEN GLAMOUR og HVOR KRAGERNE VENDER. Igen fyldte vi bilen med legetøj og snacks, også denne gang indsamlede en succes. Siden hen besøgte vi HARPERS FERRY. Vi har således samlet lidt succeshistorier ind gennem det første år.

Modige mennesker når langt

Vi besluttede os for at gæste Tennessee i vores sommerferie. Det kan du læse om i indlæggende TENNESSEE PART 1 og TENNESSEE PART 2. Vi besluttede at indlede ferien i Memphis, hvilket gav os en køretur på 13 timers ren kørsel. Da sommerferien nærmede sig, indså vi, at vi måske havde været lidt ambitiøse med de 13 timers kørsel. Vi valgte derfor, at køre en dag før og tage et stop på vejen. På den måde kortede vi tre timer af det længste stræk på ferien. Det skulle vise sig at være en virkelig god idé. Vi lærte på den ferie, at 10 timers ren kørsel er smertegrænsen for vores børn lige nu. Vi holdt naturligvis pauser undervejs og havde sørget for rigeligt underholdning. Det var dog tydeligt for en hver, at en time længere i bilen ikke ville have gavnet nogen. Faktisk var vi voksne også en lille smule radbrækket efter de 10 timer i en bil, selvom det var vores egen bil. 10 timer passer således ret godt til vores familie i øjeblikket.

Nu hvor vi har prøvet at presse citronen lidt, har vi fået en god fornemmelse af tiden og børnenes behov på sådan en tur. Ligesom vi ved, at det er realistisk for vores familie, at køre 10 timer på en dag og ikke mere. Det har gjort ferieplanerne mere fleksible. Vi ved, at vi eksempelvis godt kan køre 13 timer, men så er det over to dage. Realistisk tænker jeg også, at vi kan køre 15 timer over to dage. Min klare fornemmelse er dog, at to dage med 10 timer i bilen vil resultere i en træls tur. Den chance har jeg således ikke tænkt mig at tage. Vi ved derfor, at hvis vi skal feriere længere væk, så rejser vi med fly, eller faktisk tror jeg også, at tog kunne være ok (det har vi ikke testet endnu). Det er dejligt befriende, at have prøvet det af. Fremfor at gå med overvejelser, gisninger og uforløste frustrationer. Nu ved vi, hvad der passer til os.

Mine bedste råd (i vilkårlig rækkefølge) er derfor:

• Medbring rigeligt med snacks – det kan sagtens være sunde snacks, vi har ofte haft vindruer, agurkestave og lignende med.
  • Medbring puttegrejer – selvom det er længe siden, at Isolde har sovet middagslur, så elsker hun at have en dyne med i bilen, når vi kører langt. Vi har typisk haft en juniordyne og en babydyne med, fordi det passer til bilen og er lettere for børnene at styre, når de sidder i bilen.
  • Kom af sted fra morgenen – vores børn er gladest og mest medgørlige først på dagen. Vi foretrækker derfor, at køre lige efter morgenmaden.
  • Pak bilen om aftenen – på den måde er der ingen stress om morgenen på køredagen. Det er alt andet lige lettere, at huske sin toilettaske end hele kuffertens indhold.
  • Tag børnenes favoritlegetøj med – der er selvfølgelig begrænsninger her. Det er ikke let at få plads til hele barbiesamlingen. Det er jo slet ikke det, som er meningen. Simpelt og småt men godt.
  • Medbring en Ipad eller tablet og sørg for at have downloadet noget børnene kan se på turen. Vi har brugt netflix og faktisk har vores piger godt kunnet deles om den. De har enten skiftes, eller de har sat den mellem sig og set noget sammen. Det på trods af at der er 5 års forskel på dem.
  • Forbered børnene på hvad der skal ske, så de er klar til at køreturen og kan sætte forventningerne derefter. Jeg tror, at de fleste forældre kender til det drama, der kan opstå, hvis forældrene mener, der skal ryddes op, men børnene mener, at det er tid til en tur på legepladsen. Det kan være svært at forventningsafstemme med de små. Dog tror jeg ikke, at man skal undervurdere deres evne til at forstå, at vi skal køre bil i lang tid.
  • Hold pauser – der er naturligvis de gængse spisepauser til frokost og aftensmad. Strækket fra frokost til aftensmad kan dog godt blive lidt langt. Det kan derfor være en god idé, at indlægge en tisse- og strække ben pause om eftermiddag for alles skyld også de voksne. Det kan jo kombineres med en kørekage, hvis man er til sådanne indslag.
  • Tag ansvar for valget af transportmetode. Det er dig, der har valgt at tage børnene med på road trip. Det kalder på, at du tager ansvar for det valg. Når børnene er trætte af at køre, så lad være med at undskylde, men vær rolig i at valget er truffet og det er sådan det er i år. Hjælp dem eventuelt med at flytte fokus fra det trælse til det sjove. Indrømmet de danske motorveje har tendens til at være sygt ensformige og kedelige. På de amerikanske motorveje kan man faktisk godt nyde udsigten, der er rent faktisk noget at nyde. Vi taler ofte om, at se på hvordan landskabet ændrer sig, når vi kører langt.
  • Tag rummeligheden og tålmodigheden med på road trip. Det bliver en bedre tur, hvis man kan undgå at skændes alt for meget. Det kan man ofte, hvis man kan være lidt overbærende i den tid det står på.
  • Lad børnene vælge hvor i spiser. På den måde føler de sig involveret. Det kan godt være, at du ikke gider på Burger King, men gør det alligevel, hvis det er det, som er højest på børnenes ønskeliste. Se så hvilken glæde det spreder. Jeg lover dig, at de bliver marginalt mere medgørlige på køreturen.

Jeg er ikke hverken pædagog eller børneekspert. Jeg er mig og jeg er ekspert i, hvad der virker for mig og min familie. Mine råd er derfor ikke videnskabelige eller veldokumenterede. Mine råd virker for mig, derfor er jeg sikker på, at de også virker for nogen af jer. Husk! Du er ekspert i din familie, derfor skal du tage det, som du kan bruge og lade resten være. Vi er alle forskellige og vi gør alle vores bedste, i den kontekst vi indgår i.