Tennessee part 2.

24. august 2021 0 Af Mette

Fra Memphis til Nashville

I slutningen af juli havde min familie og jeg fornøjelsen af, at drage på ferie i Tennessee. Vi indledte ferien i Memphis. Den oplevelse delte jeg med jer, som læser med her på bloggen i begyndelsen af august. Såfremt du skulle have misset indlægget i feriestemningen, så er det TENNESSEE PART 1 (titlen virker som link). Herefter gik der mere feriestemning i den for mig. Derfor tog det lidt længere tid end beregnet, at færdiggøre min lille mini-serie om Tennessee. Fra Memphis, eller helt præcis Elvis Presleys Graceland i Memphis, gik turen til Nashville, hvor vi nød resten af ugen.

Nashville

Vi ankom til Nashville lige i tide til aftensmaden, som vi nød på en lækker tacorestaurant. Desværre nåede vi ikke til margaritaen, før børnenes tålmodighed slap op. Pyt med det! Så kom vi hjem i køjen i ordentlig tid til, at være friske til vores møde Nashville dagen efter.

Oh hvilket møde! Nashville er en helt anden by end Memphis, den er i øvrigt også meget større, derfor tænker jeg ikke, at det er berettiget at sammenligne de to. Jeg vil dog sige så meget, at den livlighed vi savnede i Memphis, den fik vi til fulde i Nashville. Herfra stopper vi så med at sammenligne, for faktisk er det byer i hver sin kategori, om end de har musikhistorien til fælles.

Music City

Nashville går under navnet “music city” og det med rette. Vi indledte vores besøg med en tur i Gibson Garage. Altså primært en butik hvor de sælger Gibson guitarer og merchandise. For os var det nok nærmere en udstilling, den var flot. Martin er familiens lejerbåls-guitarist og kunne derfor godt finde, en ting eller to at drømme om i den butik, men det blev ved drømme. Da vi forlod Gibson, gik vi en tur ad Broadway. Det er her, at mange af Nashvilles barer er samlet. Det er også her, at en del countrymusikere har deres egen bar. Der er livemusik og feststemning alle steder – også på en helt almindelig onsdag. Vi fandt en sidegade, hvor vi nød en lækker milkshake i varmen. Det var tiltrængt, for det var afsindigt varmt. Varmen var kendetegnende for vores ferie i Tennessee. Det kan man næsten ikke tillade sig at klage over. Det er dog en vigtig faktor i planlægningen af aktiviteter. Når man skal undgå, at blive utilpas af varmen er det vigtigt, at veksle mellem indendørs og udendørs aktiviteter. Det er simpelthen de færreste, som kan klare hele dage udendørs i den varme, som Tennessee havde til os. Desuden skal man naturligvis tage rigeligt vand med og følge de gængse sommeranbefalinger som solcreme, skygge osv.

Plads til alle

Indtil nu har ferien været meget præget af voksenoplevelser, men vi har jo to børn. Deres behov skal naturligvis også tilgodeses. Generelt forsøger vi, at veksle oplevelserne lidt når vi er på ferie, så det er noget for alle. Denne gang gik der længere tid end forventet, før vi fandt et børnevenligt indslag. Vi tog i legeland i udkanten af Nashville. Børnene havde en fest. Det er ikke et legeland, som tåler en anbefaling, men der blev brændt krudt af og der var sat lidt point på børnekontoen igen. Så var alle glade.

Countrysurprises

I Nashville besøgte vi deres Country Music Hall of Fame and museum; et fint sted med en vild samling musikhistorie i countrygenren og den første solid body elguitar. Jeg må jo nok erkende, at jeg lærte en ting eller to både om datidens musik, om countrymusikkens ophav men saftsuseme også om nutidens kunstnere. Vidste du for eksempel, at Tylor Swift og Shania Twain har udstillinger på museet, som placerer dem i countrygenren? Ok, jeg havde nok en idé om at finde Shania Twain. Jeg kan godt hører, at noget af det hun har lavet er countryinspireret, men Tylor Swift havde jeg uden at blinke placeret i kategorien popmusik. Det kunne jeg så lige gå hjem og tænke over.

Sandheden er, at jeg faktisk godt kan lide countrymusik. Jeg vælger det gerne til, når jeg browser radiokanaler eller streamer musik. Jeg syntes derfor, at jeg havde en ret god fornemmelse for countrymusik. Det lærte jeg så, at jeg alligevel ikke har. Holy cow! Jeg var sat af efter 5 minutter på det museum. Det var ren læring! Jeg vil også godt indrømme, at det ikke var det hele, som var lige spændende, men så går man jo bare videre. Jeg var så heldig at finde lidt, som så bekendt ud og som kunne booste min countrymusiske selvtillid en lille smule. Desuden mødte jeg steelguitaren for første gang, tror jeg nok, jeg husker ikke at have set en tidligere. Siden da har jeg så brugt min fritid på at lytte efter den. Ej det har jeg ikke, men det var alligevel meget sjovt pludseligt, at genkende lyden i musikken. Så jo det var lærerigt.

Endnu et stykke med Elvis

Faktisk var det ikke museet, vi var så interesseret i. Det var i stedet RCA studio B. Det er sådan, at man ikke kan nøjes med RCA studio B. De to hænger sammen, så man køber billet til begge dele og man kan ikke vælge det fra. Det giver egentligt god mening bagefter. Man bestemmer jo selv, hvor lang tid man vil bruge på museet.

RCA studio B er det studie, hvor Elvis har indspillet størstedelen af sin musik gennem karrieren. Sammen med en masse andre selvfølgelig eksempelvis Chet Atkins, Dolly Parton og Roy Orbison. Faktisk blev det nuværende RCA studio, med den nuværende beliggenhed bygget på opfordring fra blandt andet Chet Atkins. Her måtte vi i øvrigt godt have Emmy med, i modsætning til Sun studio i Memphis (nice to know; hvis man rejser med børn). Måske er det fordi, at studiet ikke er i brug længere. Det lukkede dagen efter Elvis Presleys død. Dette var dog et sammentræf. Beslutningen om at lukke studiet blev taget et år forinden.

RCA studio B var endnu en fantastisk oplevelse på turen. Pladsen var trang og rundvisningerne mange, derfor var der et lidt stramt program på rundvisningen. Alligevel var det en vild rejse ind i musikken og studiets historie. Med små historier om hvordan man måtte skifte lysstofrørene i loftet ud med stemningsbelysning, for at Elvis kunne indspille der. Og historien om at “Are you lonesome tonight” blev indspillet i mørke, fordi Elvis på trods af stemningsbelysningen ikke kunne ramme den rette stemning. Alt sammen kombineret med små sekvenser af den musik som blev indspillet i studiet. Eksempelvis har Chet Atkins indspillet en instrumental version af “Yesterday” (følg linket for at lytte den).

Når man ikke ser sig for

Vores sidste dag/aften i Nashville brugte vi på, at gå ud og fornemme byen. Vi spiste lækre pizzaer, ikke så Nashville agtigt men lækkert alligevel, og fik et glas vin. Alt sammen mens der blev spillet livemusik. Faktisk tror jeg, at det er svært at finde et sted i Nashville uden livemusik en fredag aften. Det var også aftenen, hvor jeg lovede børnene en is, men endte med at give dem sådan en dej-is. Det var lidt et tosset påfund. Jeg var åbenbart så distræt, at jeg ikke så, at der stod dough alle steder på boden. HER er et link til ideen. Jeg var ikke vild med konceptet. Jeg tror, at børnene lidt oplevede det som slik eller kage. Det var meget sødt nærmest kvalmende. Ej jeg skylder vist stadig en is for den fadæse. Det var lidt for innovativt til mig og min familie. Pizzaerne hos DESANO var til gengæld afsindigt lækre, de kan sagtens tåle en anbefaling.

Det autentiske

Det blev lidt et oplevelsesmaraton, fordi vi kun havde en uge. Set i bakspejlet kunne vi sagtens, have brugt et par dage mere både i Memphis og i Nashville. Det optimale ville nok have været at bruge 1½-2 uger på den tur. Vi fandt dog alligevel tid til, at suge lidt af byens energi. Tid til at nyde en lokal øl på et bryggeri, tid til en milkshake, tid til at høre musik og tid BBQ og andre lækkerier. Det er noget af det, som jeg også synes, at man skal huske, når man rejser. At tage sig tid til at fornemme stedet, nyde det som er særligt og lokalt. På den måde bliver oplevelsen meget mere autentisk.

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at min oplevelse var, at energien i Nashville var noget mere intens og livgivende end i Memphis. Jeg ville dog, på ingen måde have undværet besøget i Memphis. Det var en anderledes oplevelse. Anderledes end jeg havde forventet og formentlig også anderledes end i Memphis storhedstid, som vi oplevede som lidt et overstået kapitel. Memphis har dog charme på sin egen måde. Jeg synes, det er en by, man ikke kan komme udenom, når turen går til Tennessee. Memphis rummer mange lærerige og intense oplevelser, som det fremgår af min “ferie top tre” nedenfor. Blot var det andre oplevelser, end jeg forventede, da vi tog af sted.

Ovenstående er alt sammen baseret på min egen oplevelse. Andre kan have en fuldstændig anden oplevelse. Den er udelukkende baseret på det, som vi nåede at opleve. Desuden kan covid-19 have haft indflydelse på, at særligt Memphis fremstår lidt som en skygge af sig selv i min erindring. Jeg understreger dog, at jeg synes, begge byer rummer fantastiske oplevelser, som på mange måder også hører lidt sammen. Så kombinationen af Memphis og Nashville var virkelig god. Rækkefølgende med at starte i Memphis og slutte i Nashville fungerede også virkelig godt.

Et godt råd på vejen er, at være opmærksom på at Tennessee er virkelig varm om sommeren. Det er derfor, som tidligere nævnt, en god idé veksle mellem indendørs og udendørs oplevelser. Så man kan komme ind og køle af på eksempelvis et museum.

Favoritterne

Afslutningsvis vil jeg som lovet i TENNESSEE PART 1, dele min “ferie top 3” nedenfor, baseret på de billetkrævende oplevelser vi fik i Tennessee. Det er svært at vælge, men her er det:

1. National Civil Rights museum i Memphis
  2. Graceland (the mansion) i Memphis
  3. RCA studio B i Nashville

Nedenfor er der random pics fra Nashville. Det er en blandet landhandel, med forklaringer på det, som kan forklares. Billedserien slutter af med en mad-kavalkade til de interesserede. Der er nemlig frygteligt meget lækkert mad, når vi holder ferie. Jeg henviser naturligvis til restauranten og jeg deler kun det, som jeg synes var lækkert (men det var vist næsten det hele).

En helt almindelig onsdag på Broadway i Nashville
Fisketacos på Calacas
Thai Latte hos Kwizera Coffee i Nashville
Pizza fra DeSano Pizzaria i Nashville
Det tætteste vi kommer på de der dej-is – der er link til boden i indlægget – og så snakker vi ikke mere om det
Burger på Huey’s Downtown i Memphis – det skulle ifølge en lokal være den bedste Huey’s i området.